• ppapco@yahoo.com
  • ایران - مشهد، فکوری 59، پلاک2

تصفیه شیمیایی روغن توربین

توربین­ها دستگاه مکانیکی دواری هستند که انرژی موجود در حرکت سیال را به کار تبدیل می­کنند. این تجهیزات یکی از انواع توربو ماشین­ها هستند که حداقل دارای یک بخش دوار است وبه آن­ها روتور گفته می­شود. زمانی­که سیال با سرعت مشخص به توربین برخورد می­کند پره­های آن به حرکت در می­آیند و این پره­ها در زمان حرکت دارای انرژی مکانیکی هستند و می­توانند با تبدیل این انرژی به انرژی الکتریکی تولید برق کنند.

عمر این تجهیزات با ارزش و قطعات این سیستم به تغذیه مداوم روغن با کیفیت مناسب، حجم کافی، درجه حرارت و فشار تعریف شده وابسته است. روان­کاری نادرست ماشین آلات علاوه بر آنکه باعث تقلیل راندمان مکانیکی و پایین آمدن بازده زمانی می­شود، سبب فرسایش بیش از حد، فرسودگی و از کار افتادن زودرس ماشین می­گردد. روانکاری نقش مهمی در انجام حرکت صحیح، مداوم و اقتصادی توربین دارد.

روغن­ توربین معمولا یک روغن پایه پارافینیک با 2% ادتیو است که این درصد شامل ادتیو­های آنتی اکسیدان، ضد­زنگ و خوردگی، ضد کف و سایش می­باشد.

وظایف سیستم روغن کاری به شرح زیر می­باشد:

  1. کنترل ارتعاشات شفت توربین
  2. روان­کاری
  3. خنک­کاری
  4. دور کردن آلودگی از یاتاقان­ها
  5. محافظت در برابر خوردگی و زنگ­زدگی
  6. کاهش اصطکاک

مهم­ترین وظیفه سیستم روغن­کاری توربین، کنترل ارتعاشات و عبور از فرکانس طبیعی در زمان دور دادن توربین است؛ زیرا در ماشین­های بزرگ(مثل توربین­ها)، بلبرینگ معمولا توان عبور از فرکانس طبیعی را ندارد و برای عبور از آن به فیلم روغن (Oil film) احتیاج دارد.

اکسیداسیون، تخریب حرارتی روغن، آلودگی خارجی و مصرف ادتیو­ها سبب تخریب روغن توربین می­شوند. در اثر اکسیدشدن روغن توربین کربکسیلیک اسید­ها، آلدهیدها و کتون­ها تولید می­شوند که در صورت ادامه فرآیند اکسیداسیون ، وارنیش و لجن در روغن تشکیل می­شود.

استاندارد ASTM پروتکل D4378 را برای پایش وضعیت روغن معرفی کرده­است. این استاندارد خواص فیزیکی و شیمیایی، اندازه­گیری آلودگی­ها و خواص عملکردی روغن را بررسی می­کند. بهترین لیست آزمایش­ها جهت پایش وضعیت روغن به­صورت ماهیانه ویسکوزیته، عدد اسیدی، آب، شمارش ذرات و آنالیز می­باشد. بررسی شرایط روغن توربین شمایی خوبی از وضعیت توربین را بیان می­کند که جهت حفظ این تجهیز ارزشمند بسیار حائز اهمیت می­باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *